wie wat waar Johannisholm - Reisverslag uit Johannisholm, Zweden van Jip Vissers - WaarBenJij.nu wie wat waar Johannisholm - Reisverslag uit Johannisholm, Zweden van Jip Vissers - WaarBenJij.nu

wie wat waar Johannisholm

Blijf op de hoogte en volg Jip

14 Januari 2014 | Zweden, Johannisholm

In dit verslag zal ik beschrijven wat voor bedrijf Johannisholm Adventure AB precies is en wat voor activiteiten ze aanbieden en dergelijke.

In april 2012 hebben Jim en Laura dit bedrijf overgenomen van Nederlandse eigenaren. Ze zijn hier eigenlijk met hun hele familie naar toe gekomen. Jean en David zijn de ouders van Laura, Jean werkt hier in de keuken en David werkt doordeweeks in Stockholm en is in het weekend hier. Stacy is Laura's broer en doet hier alles wat te maken heeft met het onderhoud van het terrein. Het bedrijf heeft 8 hectare grond, en daarop staan 4 huizen voor de verhuur. Die huisjes zijn opgedeeld in 10 kleinere huisjes. De huisjes bevatten nog steeds de oude fornuizen van de vroegere bewoners van Johannisholm. Ook staan er 6 zweedse Stugors voor in de zomer.

Johannisholm Adventure biedt veel verschillende activiteiten. Zowel in de zomer als in de winter. Wij werken over het algemeen altijd met Nederlandstalige reisorganisaties zoals NoSun, SNP etc. Deze reisorganisaties bieden singlereizen aan naar Johannisholm die wij dan begeleiden.
De activiteiten die we aanbieden in de zomer zijn ;
boogschieten
hike naar de Gnupen
Pippi langkous avontuur
Piraten avontuur
Viking avontuur
Ook zijn er iedere avond spellen voor de kinderen om gratis aan deel te nemen zoals het Zweedse Kubbspel, flessenvoetbal, ganzenbord en letterboxing.
De activiteiten in de winter zijn ;
winter kamperen
langlaufen
schaatsen
curlen
lantaarnwandeling.
Natuurlijk zijn er ook een aantal activiteiten die het hele jaar door kunnen en dat is de houtgestookte hottub en sauna!

Johannisholm ligt gelegen tussen het Venjanmeer en het Örklingenmeer. Het ligt op een halfuurtje rijden vanaf Mora en vanaf Malung.

Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen de Nederlanders en Zweden. Die verschillen zijn niet heel groot.. Ze eten hier natuurlijk veel meer knackebrod dan dat wij doen, ze zijn hier ook verkrijgbaar in allerlei soorten en maten natuurlijk. Heel veel komt hier uit de diepvries. Je kunt wel verse groenten kopen, maar die zijn 1 erg duur en 2 zijn ze snel slecht. Dit komt omdat er in Zweden zelf geen groente geteelt kan worden. Wij Nederlanders zijn een heel gehaast volk, en willen alles zo snel mogelijk gedaan hebben. Daar denken ze hier in Zweden toch anders over. Ze doen liever iets overmorgen dan dat ze het vandaag nog doen.
Zweden is ook veel minder dichtbevolkt dan dat Nederland is. Op dit moment wonen er in Zweden 9 miljoen mensen! De provincie Dalarna waar ik zelf zit wonen 275000 mensen. De provincie is net zo groot als België, dat houdt in 10 mensen per vierkante kilometer!
In Zweden is het een gewoonte om je schoenen uit te doen wanneer je binnen komt! Dus geen schoenen in de huizen. Natuurlijk is er ook nog de Zweedse keuken, deze bestaat vooral uit vis, aardappelen en vlees. Een bekend Zweeds gerecht is wel Pytt i Panne, letterlijk vertaalt, kleine stukjes in de pan. Dit is een eenpansmaaltijd van aardappel blokjes, vlees en ui geserveerd met een spiegelei. Uiteraard zijn de Zweedse gehaktballetjes een bekend etenswaar. Tevens hebben zij een grote variëteit aan zoute haring in potjes met allerlei smaken, zoals knoflook, mosterd en ui.

Dit was het wel zo'n beetje over Zweden en Johannisholm. Als je meer wilt weten kijk dat even op de site van Johannisholm Adventure AB.. www.joholm.se.

Mijn laatste 2 dagen zijn begonnen. We hebben gelukkkig eindelijk winterse temperaturen, -15 -20 en vandaag -12! We hebben ook eindelijk weer sneeuw, yes! Het is hier namelijk zoveel mooier met de sneeuw! Donderdag avond ben ik weer thuis, ook wel weer lekker hoor!

Dikke kus vanuit Zweden,

Jip

• 16 Januari 2014 - 17:45

Ruud Van Rens:

Ping, mijn eten is klaar, ik kijk je foto's een andere dag ;)